Rozszerzona sprężyna windykacyjna – część I

blogTHE EXTENDED VINDICATION SPRINGBOARD – PART I

 

Sprężyna windykacyjna – co to takiego?

Sprężyna windykacyjna to jedna z najbardziej skutecznych taktyk dochodzenia należności. Polega na doborze i stosowaniu takich środków i metod wpływu na decyzje i działanie dłużnika, które gwarantują największe powodzenie z uwagi na jego charakter (typ) i stopień przeterminowania należności, w myśl zasady gradacji kolejnych posunięć od działań stosunkowo łagodnych do coraz bardziej dotkliwych.

Dlaczego sprężyna rozszerzona?

Pojęciem sprężyna windykacyjna często posługują się firmy windykacyjne dla określenia działań podejmowanych celem dochodzenia należności już istniejącej - w okresie od jej wymagalności do dnia stwierdzenia bezskutecznej egzekucji.
Tymczasem postępowanie w ramach rozszerzonej sprężyny windykacyjnej obejmuje także podjęte przed powstaniem należności działania mające na celu jej zabezpieczenie, jak również restrukturyzację zadłużenia nawet po bezskutecznym postępowaniu egzekucyjnym.

Typ dłużnika

Celem doboru jak najbardziej adekwatnych środków windykacyjnych, należy poznać mechanizmy powodujące dłużnikiem. Niekwestionowany autorytet z zakresu windykacji, Jarosław Holwek, w swojej publikacji „Negocjacje z dłużnikami” wyróżnia trzy zasadnicze typy dłużników:

  1. Biedacy – to podmioty, które rzeczywiście popadły w tak poważne problemy finansowe, że są skłonne w ogóle nie spłacać swoich należności. Najczęściej są gotowi przedstawiać dokumenty, które zaświadczają o ich sytuacji i chcą współpracować celem wywiązania się ze zobowiązania.
  2. Oszuści – to osoby, które zaciągając zobowiązanie, działają z zamiarem jego niespłacenia. Bywają bezczelni, zazwyczaj znają się na tym, co robią i są dobrze zabezpieczeni. Ich majątek najczęściej formalnie nie istnieje.
  3. Gracze – działają z zamiarem doprowadzenia wierzyciela do odstąpienia od dochodzenia należności lub chociażby odwleczenia płatności w czasie, licząc, że „może jakoś się uda”. Badają, gdzie są granice, do których mogą posunąć się, unikając poważniejszych konsekwencji i próbują je przesuwać. Stanowią najczęściej spotykany typ dłużnika.

Czas – kluczowe momenty w procesie dochodzenia należności

1. Windykacja zaczyna się przed powstaniem roszczenia!

A) Poznaj dobrze swojego kontrahenta

a/ Informacje podstawowe – umożliwiają identyfikację kontrahenta, czasami zależy od nich ważność umowy. Znajdziesz je przede wszystkim w dokumentach rejestrowych – KRS, CEIDG, które są ogólnie dostępne.

b/ Informacje dodatkowe – umożliwiają poznanie opinii o kontrahencie i zapoznanie się z jego sytuacją finansową. Część informacji znajdziesz w dokumentach rejestrowych (np. wysokość kapitału zakładowego), a także w aktach KRS (sprawozdania finansowe). Możesz również poprosić kontrahenta o przedłożenie dokumentu F-01. Dobrym źródłem informacji o kontrahencie jest także Internet – zwłaszcza portale społecznościowe i fora.

Zebrane na tym etapie dane z pewnością ułatwią Ci dochodzenie należności w późniejszym stadium windykacji.

B) Zadbaj o sprawy formalne

Mimo że większość umów między przedsiębiorcami dla swej skuteczności nie wymaga formy pisemnej, warto z niej korzystać. Jeżeli nie masz możliwości spisania z kontrahentem szczegółowego kontraktu, skorzystaj z umowy ramowej. Możesz zaproponować spisanie protokołu lub notatki ze wspólnych ustaleń. Archiwizuj korespondencję handlową, w tym zwłaszcza zamówienia. Wymagaj zwrotu oryginałów dokumentów wydania i listów przewozowych. Wszystko to ułatwi ustalenie praw i obowiązków stron w postępowaniu sądowym. Jednocześnie sposób zapatrywania się Twojego kontrahenta na formalności związane z potwierdzeniem jego odpowiedzialności ułatwi Ci dokonanie oceny, z kim masz do czynienia.

C) Zabezpiecz się

Nic tak nie zwiększa prawdopodobieństwa odzyskania całej należności, jak jej odpowiednie zabezpieczenie.

Do wyboru jest cały szereg instytucji i konstrukcji prawnych, dlaczego z nich nie korzystać? Do najbardziej popularnych należą:

a/ zastaw i zastaw rejestrowy,

b/ hipoteka,

c/ przewłaszczenie na zabezpieczenie,

d/ poręczenie,

e/ weksel in blanco,

f/ poddanie się egzekucji wprost z aktu notarialnego,

g/ ubezpieczenie należności.

2. Szybkość reakcji w cenie

A) Już na kilka dni przed terminem płatności przypomnij dłużnikowi o jego zobowiązaniu i z góry podziękuj za jego terminowe spełnienie.

B) Monituj dłużnika od razu po upływie terminu płatności.

W ten sposób upewnisz się, czy wszystko jest w porządku (dłużnik otrzymał fakturę, nie doszło do pomyłki przy przelewie) a jednocześnie dasz dłużnikowi znać, że ktoś go pilnuje i szanse na „prześlizgnięcie się” są wątpliwe.

3. Bariera 90 dni

Im starsza wierzytelność, tym mniejsze szanse na jej odzyskanie w całości. Wierzytelności nie starsze niż 90 dni odzyskuje się w 80%-90%. Półtoraroczne – już tylko w 30%-50%.

 

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.